Monday, August 13, 2012

I just dont know what to say ?

I always thought that my life and all my surrounding was normal ,
I always thought that others family was more normal than mine ,
I always thought that she or he is the most happy person and
they are the most luckiest person on earth ,
I always thought that other country that was poor and always lack of everything , would be a country that always having violence , cheating and crime
I always thought that my country is more batter than them.

I always interpret what i only see ,
but what i dont know is what i have never seen,
Now , i realize the meaning of this words
"dont judge a book by its cover"

I never realize that actually my surrounding was totally not normal,
until a foreigner come to me and open my eyes to see what's happening ,

Aku tahu , kehidupan aku bukan la normal sgt or bagus sgt ,
in fact , byk gile cacat dan cela ye ,
tapi , aku dah ta dpt tahan dgn apa yg da jadi gn masyarakat melayu sekarang ,
selalunye aku fikir , org kt sekeliling aku sme org yg beriman dan tahu baik buruk,
smpai aku rse masyarakat melayu ni bagus , penuh dgn kelembutan , peramah dan kalau bt slh pn just minor2 je . 
This is the big step for me to write in the blog , sblm ni aku ta pna post bnd2 yg utk mengkritik msyrkt or isu isu sensitif ,
bcos i thought bnd2 ni ta perlu , until aku da ta tahan nk simpan sendiri .
aku bukan la baik sgt utk kritik life org , tp aku sedar skarang sikap ta ENDAH dlm msyarakat kte da semakin teruk ,aku tau berdiam diri dan bt ta nmpak lg bagus than sikap tegur menegur , cos tnak pergaduhn berlaku , keharmonian sejagat perlu dijaga .

Ini termasuk sekali gn ego dan sikap segelintir msyrkt yg ta boleh terima kritikan .

so aku pon decide utk ambk langkah selamat , utk bt hal aku sendiri dan ta kacau hal org len , in disebabkan aku merasakan mereka okay dan takan melakukan hal2 yg memalukan or wt kesalahan besa ,
kite mmg la mst tanak trus fike org tu ad mslh ,
dan apa keslahan yg kite nmpak pada org tu , kite masih fikir positif ye .
tapi it is really not positive at all !
sebagai contoh kwsn kejiranan aku sekarang : 

  1. BELAKANG RUMAH AKU , kwasan rumah aku tiada penjaga keselamatan atau dikenali (pak guard) so , bdk2 skola area rumah aku sll tuka baju skola dorg kpd baju yg (menjolok mata, yg ta ptt dorg pakai pada usia begitu) , masa persekolahan mereka dihabiskan dgn keluar bersama rakan ,dorg ta boleh ke kelua waktu cuti skola ke , cm ta dk mse len je , wktu skola , skola la , wktu cuti ko nk lepak ke nk bjalan ke , keluar la ,boleh la . aku tau belakang rumah aku mmg port yg sng utk dorg merokok ke dan tuka baju sekolah, tapi ples tanak .
  2. BELAKANG RUMAH AKU LAGI , tempat utk bdk2 remaja , mak2 dara , bercumbuan dengan spare2 tayar dorg , kekasih dan penyarang jantung dorang . berpelok , berasmara tnpa ada rse malu , ok fine ! nk bercupid suka hati korang , knape ta bt kt rumah korg . klo bt kt rumah pn da tatw smpai tahap mn .subhanaAllah . aku sedih dgn remaja melayu sekarang . ( alamak siapa aku nk ckp cmn)
  3. ANAK JIRAN AKU , ada budak kecik ni , telah diambil sebagai anak angkat . die sungguh comel dan masih kecil. aku tengok budak ni bahagia dan normal je . tak dak mslh yg berlaku , smpai lah , aku dpt tahu dari pembantu rumah jiran aku ni , bdk tu ta diberi makan , walaupun die mash kecil dan ta beribu . aku cam WHAT ! WHY ! GILER KE ! bg makan pn roti biskut . kadang ta bg pon. mula , aku ta percaya , takan nk senang2 percaya cakap pembantu rumah ni an . tapi kalau da 3 pembantu rumah die ckp cmt . nk kte ap an , pebantu rumah die mmg sll gile bertuka2 , sbb ta bg gaji da lme da . aku sedih gile bile dgr masih ad org yg menganiaya anak yatim ni , yang ta boleh percaya , org di sekeliling aku juga .
  4. TERADISI , BOYFRIEND IS EVERYTHING . aku ta ksh kalau dorg nak bercium sblm masuk rumah selepas balik kerja atau keluar bersama . remaja , mmg camtu la an . tapi kalau da sampai tarik2 kaki boyfriend tu after break , mmg cm pelik la . mse break ,menangis,  menjerit , tarik2 kaki , baling2 barang dpn rumah aku ni , mmg pelik la . budak2 tgk , segan la an . aku cam . GILE LA WE . cool we , lek we . 
  5. TERADISI BAWAK MASUK LAKI DALAM RUMAH , kalau mak ayah ta dk kt rumah bwk laki msk rumah , mmm pandai2 la korang . tp jgn la smpai berzinar lak . dan jgn la smpai org len nmpak . ni kalo da selalu dan smpai aku nampak . takan ak nk bio je . dan nk pgl jakim , ta elok la aku sibuk hal org . smpai aku yg nek pening pike ap yg ptut aku bt . last2 aku terpaksa biar kan je la . benda ni mmg up to individu , tapi , budaya masyarakat melayu ta mcm tu . gadis molek cantek , pandai buat kerja rumah , pasti ada yg masuk meminang . (asl aku nk myibuk , life die , die wt slh , ta yah sibuk , tapi aku da ternampak , hati aku rse sedih doh)
  6. LASTLY , smpai sini je aku mampu nak cite , ap da jadi gn bangsa melayu skang . SEORANG ISTERI BERSAMA TERUNA , aku ta tahu nak cite cmn , aku terkejut sgt . speechless , tataw nk ckp cmn , seorang wanita yang mempunyai suami dan anak2 yg comel serta cantek dan kacak , bercium dan berpeluk2 didalam kereta dgn teruna yg merupakan jiran aku . aku juga mengenali wanita yg sudah berkahwin ini , kerana anak perempuannya itu merupakan senior aku di sekolah lama , anak perempuan ye ini ialah sama baya ngan teruna yang merupakan anak ikan die . aku cm (beristighfar byk kali , jdkan ikhtibar utk diri sndiri jga) . wanita ini setiap minggu akan memberi duet kpd anak teruna ni . berjumpa di dalam kereta dpan dapur aku . keluar , dan berpelukan . tunduk2 dan memakai cermin mata hitam supaya tiada siapa yg knl . tapi aku kenal ! wanita ini tinggal di sebelah taman rumah aku . aku cam , ta percaya , cos pelik ! tapi benar !

 
 Niat aku tulis article ini , bkn nak menjatuhkan maruah siapa2 , atau nak memburuk burukkan sesiapa2 , tapi aku nak sedarkan kpd masyarakat sekarang bahawa ramai insan di luar sana , yg masih memerlukan perhatian dan teguran .jangan anggap kwsn sekeliling kite ni normal . dan jangan lah kite menganggap mereka ni jahat atau penghuni neraka ke ap , tapi kita perlu lebih ambil perhatian tntg sekeliling kite . nasihat ni , aku tujkan kepada diri sendiri . sblm ni , aku sendiri ta nmpak , until ada org lua yg baru masuk bg tau aku . Jadikan ikhtbar tntang semua cerita yg aku kongsikan , jangan smapai kita terpengaruh dan lalai .mereka bkn jahat atau hina , cuma perlu bimbingan dan perlu di beri perhatian . mereka juga manusia dan , mesti rasa takut bile bt salah . cuma mereka sedikit lalai dan terbawa bawa .

saya nurul kamaliah gedik ingin memohon maaf sekiranya aku cam bajet atau terkasar bahasa , tataw nk buat ayat yang lebih manner and appopriate skt , cos aku tulis ni , terus dari hati lubuk yg suci . haha . maaf kalu ada yg tersinggung , niat cuma ingin memberi teladan dan contoh . 

-maafkan saya-

No comments:

Post a Comment